In onze groep zitten op dit moment 24 kinderen, waarvan 6 in groep 1 en 18 in groep 2. Binnenkort mogen we leerling 25 verwelkomen! Op de maandag, dinsdag en woensdag is juf Susan in de groep. Op donderdag en vrijdag is juf Jannie in de groep. Op dinsdag en donderdag haalt juf Nathalie soms kinderen uit de groep om in kleine groepjes mee te werken. We werken aan de hand van thema’s, meestal uit onze methode “Kleuterplein” en soms schoolbrede thema’s zoals de Kinderboekenweek.
De start van de dag
Als de kinderen ‘s morgens op school komen mogen ze de drinkbeker en het fruitbakje in het karretje zetten. De tas hangen ze aan de kapstok. Daarna gaan ze nog even buiten spelen. Als het regent blijven ze binnen en pakken ze een spelletje uit de kast. De leerkracht is vanaf 8.20 uur in de klas. Om 8.25 uur gaat de eerste bel. De kinderen komen binnen, hangen hun jas op en zoeken hun plaatsje in de kring. Om 8.30 uur gaat er nog een bel en nemen we afscheid van de papa’s en mama’s.
In de kring doen we van alles: vertellen, spelletjes, voorlezen, zingen en nog veel meer. Ook kijken we welke dag het is, of er bijzondere dingen zijn en hoe het weer is. Elke woensdag starten we de dag met het kaarsje. We steken het kaarsje aan en de kinderen mogen dan iets heel moois vertellen of een verdrietig bericht. Dit koppelen we aan het thema van Lessen Leren Leven.
Na de kring gaan we lekker spelen en werken. Dit doen we aan de hand van het digikeuzebord. De kinderen kunnen dan kiezen uit de huishoek, bouwhoek, een spel uit de kast of een werkje. Groep 1 maakt 2 en later in het jaar 3 verplichte opdrachten per week, groep 2 krijgt later in het jaar een weektaak en een eigen map.
Na het spelen en werken gaan we met zijn allen opruimen. En dan weer in de kring. Het is weer tijd voor een verhaaltje, filmpje of een taal- rekenactiviteit. Rond 10.15 uur gaan we lekker fruit eten. De hulpjes delen de bekers en het fruit uit, we zingen samen een liedje en lekker smullen maar…
Op de maandag gaan we met juf mee naar de gymzaal. Zij heeft dan leuke gymlessen voor ons bedacht. Wat een feest is dat elke week! Oefenen met de hoepels, springen van de banken of zelfs balanceren op de omgekeerde bank. Wat knap dat ze dat allemaal al kunnen! Als we niet naar de gymzaal gaan mogen we lekker buiten spelen. De hulpjes doen de schuur open voor alle kinderen en mogen dan als eerste kiezen. De andere kinderen wachten netjes in de rij en mogen daarna speelgoed uitkiezen.
De middag
We zoeken ons eigen broodtrommel en beker op om lekker ons broodje op te eten. We gaan na het broodje eten naar buiten totdat de bel gaat om 12.30 uur. We zoeken dan ons plekje weer op in de kring en starten de middag.
De middag beginnen we, net zoals in de ochtend, weer in de kring. We doen dan een kringactiviteit of we worden voorgelezen. Daarna hebben we de tijd om het werkje van die ochtend af te maken of kiezen we voor ontwikkelingsmateriaal uit de kast. Deze spelletjes kan je alleen doen maar wat is het gezellig als je meerdere tegelijk kan spelen.
Op donderdagmiddag start juf Lise in de klas. Juf Lise (vakdocent van het Cultuurbedrijf) geeft muziekles. Hierbij leren we nieuwe liedjes zingen, bewegen we op muziek of mogen we spelen op de instrumenten die ze meeneemt in haar muziekbox.
In verschillende periodes hebben we een beeldende vormingsles. Deze les wordt gegeven door juf Monica van het Cultuurbedrijf. Deze lessen hebben we dan 4 weken achter elkaar en wordt een aantal keer herhaald in het jaar.
Als we alles weer goed hebben opgeruimd gaan we buiten spelen. De ene keer gaat de schuur dan wel open en de andere keer doen we een spel. Als het bijna tijd is ronden we binnen nog even af. We bespreken hoe de dag is gegaan en wat ons de volgende dag te wachten staat.
Dan gaan we in de rij, twee aan twee. We zingen een liedje tot aan de gele streep en zodra juf het zegt mogen we naar de parkeerplaats waar onze papa’s en mama’s staan te wachten. Wat hebben we weer veel plezier gehad! Morgen weer!
Doelen
In de klas hangen zowel de doelen voor groep 1/2 per thema. Hierop kunnen we zien wat we gaan leren bij dit thema. Samen met de juf bespreken we deze doelen en kijken we of we deze hebben gehaald.
Klassenouder
Dit jaar is Marlies onze klassenouder. Super fijn! Zij regelt op verzoek van de leerkracht o.a. het vervoer naar uitjes. Tegen de tijd dat dit nodig is zal ze contact met de ouders opnemen om het rond te krijgen. We gaan soms op pad, bijvoorbeeld naar de bieb of naar het Cultuur Bedrijf. Eens per jaar gaan we op schoolreis of hebben we een pleinfeest.
Gouden weken
De eerste weken van het schooljaar worden ook wel de ‘Gouden weken’ genoemd. Groepsvorming staat hierin centraal. We doen dagelijks een groepsvormend spelletje om een fijne sfeer in de groep te creëren. Ook hebben we samen de regels van het jaar vastgelegd.
Bibliotheek
In de school hebben we onze eigen schoolbibliotheek. Alle kinderen mogen op de woensdagochtend van 8.30 uur tot 10.00 uur boeken lenen. Deze mogen op school gelezen worden maar uiteraard ook thuis. Ook kinderen die niet bij ons op school zitten maar wel in Bant wonen krijgen deze mogelijkheid.
Wat de kinderen leren in groep 1 en 2
In groep 1 ligt de nadruk op het wennen in de kleuterklas. Je kind went aan de regelmaat en de rituelen in de klas. Leren gebeurt voor spelenderwijs. Je kind leert een taakje te maken en de plaats van de materialen in de klas.
In groep 2 wordt je kind al spelend voorbereid op het leren lezen, schrijven en rekenen. Ook is er veel aandacht voor sociale en emotionele groei. Kinderen leren samen spelen en werken. Door middel van het werken met thema’s vergroten de kinderen hun woordenschat en taalvaardigheid.
Dit leert je kind ook in de kleutergroep:
Grove motoriek: huppelen, klimmen, evenwicht, gooien en vangen van de bal, zelfstandig aan- en uitkleden.
Fijne motoriek: knippen, kleuren, vouwen, kleien, knoopjes en ritsen sluiten, een schaar en potlood gebruiken, vormen knippen.
Oriëntatie: bouwen, bouwen met een opdracht, tijdsbesef en tijdsaanduidingen begrijpen zoals ‘gisteren, morgen, vanmiddag, straks’, links- / rechtsonderscheid, het schatten van grootte, afstand en gewicht.
Sociaal emotioneel: een ander helpen, luisteren, compromissen sluiten, rekening houden met een ander, je verplaatsen in een ander, een ruzie uitpraten, zelfstandigheid en zelfredzaamheid vergroten en daarmee het zelfvertrouwen opbouwen, samen werken en spelen, vertellen voor een groep, materialen delen, aandacht uitstellen, het overzien en afmaken van een taakje, verantwoordelijkheid willen zijn.
Passieve woordenschat ontwikkeling: begrijpen van woordbetekenissen, het opnemen van nieuwe woorden, onthouden en opvolgend van instructies, het begrijpen van een gesprek, het opdiepen uit het geheugen.
Actieve woordenschat: vertellen; het vormen van correcte zinnen en het vertellen van een kort verhaaltje. Meepraten in de kring en overleggen in een werkboek naar aanleiding van een thema, gedachten samenvattend weergeven.
Door middel van ontwikkelingsmaterialen leren kinderen: vormen en kleuren herkennen en benoemen, ordenen en sorteren, tellen, logisch nadenken, volgorde van een verhaal bepalen.