In onze groep zitten zeventien kinderen. Juf Maaike staat, op de donderdagmiddag na, alle dagen voor de groep. Op donderdagmiddag is juf Marcha er.
Het ochtendprogramma
Het ochtendprogramma ziet er elke dag ongeveer hetzelfde uit. Op maandag starten we met de weekendkring. Op dinsdag, woensdag en donderdag starten we met een rekencircuit om het automatiseren te oefenen. Om kwart voor 9 is het tijd voor de rekenles van de methode. Op vrijdag doen we dit altijd buiten door middel van bewegend leren. Na de rekenles is het om half 10 tijd voor de leesles. Deze les starten we met een dictee. Tijdens de lessen maken we gebruik van coöperatieve werkvormen. Coöperatief leren wordt ook wel samenwerkend leren genoemd. Als de kinderen klaar zijn met hun werk kijken ze op hun weektaak om te zien wat ze kunnen doen. Om kwart over 10 wordt het drinken en fruit gepakt. Tijdens het fruit eten wordt er voorgelezen of wordt een andere kring gedaan. Half 11 gaan we lekker naar buiten.
Als we na de pauze de klas binnenkomen, is het voor beide groepen tijd om te lezen. Dit doen we volgens het principe van List (lezen is top!). We gaan dan aan de slag met het oefenen van letters, lezen van woordjes, maar ook het lezen van korte teksten.
Middagprogramma
Om 12.30 uur begint de middag. De planning van de middag is verschillend. Op maandagmiddag starten we met gym. Als we terugkomen op school hebben we wereldoriëntatie. Op dinsdagmiddag staan gym en HVO/GVO/IVO op het programma. Donderdagmiddag hebben we schrijven, verkeer / Engels en handvaardigheid. Voor wereldoriëntatie gebruiken wij de methode ‘Da Vinci’. Hierbij werken we met thema’s. Op onze thematafel zal over een paar weken ook wel te zien zijn wat het eerste thema is. Aan het eind van de dag bespreken we altijd hoe de dag is gegaan. Wat ging goed, wat kan beter en wat vonden we leuk of juist niet leuk aan deze dag.
Vrijdagochtend
Vrijdag ziet er anders uit dan de andere dagen. Dit is dan ook onze doe-ochtend. Er wordt nauwelijks in het werkboek gewerkt. De dag start met Veilig Leren Lezen en schrijven. Dan gaan we naar buiten voor bewegend leren. We doen hier een activiteit van spelling en rekenen. Bij terugkomst in de klas hebben we nog creatief schrijven. Na de pauze hebben we een half uur lezen. Het laatste deel van de ochtend werken we in hoeken. Elke week werken de kinderen in een andere hoek. We hebben een kunstatelier, een constructiehoek, een schooltje, een schrijfhoek en een spelletjeshoek.
De eerste weken
De eerste drie weken van het schooljaar besteden we naast de dingen die hierboven genoemd zijn ook veel aandacht aan de groepsvorming. Dit doen we door veel activiteiten te doen die te maken hebben met groepsvorming. Deze drie weken noemen we de “Gouden weken”. Zo hebben we al een keer de activiteit ‘in de knoop, uit de knoop’ gedaan. Ook moesten de kinderen zonder te praten van klein naar groot gaan staan. Het meest favoriet is het spel van de beeldentuin.
Weektaak
Groep 3 werkt met een weektaak. Hier starten we na de herfstvakantie mee. Op deze manier kunnen zij zelf zien hoe de dag in elkaar zit en wat ze in de week gaan doen. Als de kinderen klaar zijn met hun werk, kijken ze op hun weektaak om te bepalen wat ze gaan doen. Zo zijn er een aantal taken die staan onder het klaarwerk. De kinderen maken een keuze uit één van deze activiteiten.
Veilig leren lezen groep 3
In groep 3 werken wij met de methode Veilig leren lezen. Het komend halfjaar krijgen de kinderen aan het eind van elke kern een kleurplaat mee naar huis. Alle kleurplaten vormen samen een letterboom. Hierop staan de letters die ze hebben geleerd. De kinderen kunnen aan de hand van de plaat vertellen wat ze geleerd hebben. De groei van de boom kunt u zien als de groei van de letterkennis. Na kern 6 zijn alle letters aangeleerd en is de boom helemaal ‘volgroeid’. Op school oefenen de kinderen met lezen en woordenschat op de computer op hun eigen niveau. Dit kunnen de kinderen thuis ook doen.
Daarnaast willen wij de ouders adviseren dagelijks minimaal een kwartier met uw kind te lezen. Een goede manier om te helpen is met een vast, herkenbaar schema. Op school doen wij dit met het voor-koor-door lezen. Eerst wordt het stuk tekst voorgelezen, dan samen gelezen en ten slotte leest de leerling het stuk alleen. Ook kunt u ervoor kiezen om de beurt een zin of bladzijde te lezen. Mocht uw kind het willen, kan deze ook alles zelf lezen. Een fijne afsluiting van dit oefenen kan een stuk voorlezen zijn.
Werken met doelen
Om de kinderen inzicht te laten krijgen in hun eigen ontwikkeling wordt er gewerkt met doelen. Dit doen ze onder andere met behulp van stoplichten die achterin de klas hangen. De kinderen geven met hun wasknijper aan in hoeverre ze een bepaald doel behaald hebben. Ook kiezen de kinderen na elke vakantie een nieuw persoonlijk doel. Hier werken ze door de week heen aan. We starten met deze persoonlijke doelen na de herfstvakantie.
Bieb
Op woensdag hebben de kinderen de gelegenheid om boeken te lenen. Ze moeten zorgen dat ze een boek in hun vak hebben waar ze de hele week in kunnen lezen. Tevens mogen ze boeken lenen voor thuis. In de bibliotheek in Emmeloord zijn ook boekjes van Avi start en M3 te vinden om het lezen te oefenen.
Klassenouder
Melanie van Groningen is onze klassenouder. Melanie is de moeder van Quinten en Etienne. Heel fijn dat je dit wilt doen Melanie!
Wat de kinderen leren in groep 3
Rekenen: getallen tot 100 lezen en schrijven, verschillende betekenissen van getallen (nummer op een kapstok, stippen op een dobbelsteen), structuur van de telrij, tellen met sprongen van 10, 5, 2 en 1, verliefde harten, dubbelen en halveren, splitsen van getallen tot 20, optellen en aftrekken tot 20, klokkijken op de analoge klok, rekenen met geld tot 20, vergelijken van gewicht (zwaarder, lichter, even zwaar), blokkenbouwsels nabouwen.
Lezen: alle letters, mkm woorden (roos, boom), mmkm woorden (bloem, blok), mkmm woorden (paars), mkmmm woorden (markt), mmmkm woorden (straat), mmmkmm woorden (straks), woorden met een lange klank achteraan (ja, nee, zo), woorden met twee klankgroepen (water, beker, molen, buren).
Spelling: hakwoord (ook speciaal hakwoord), zingwoord, luchtwoord, plankwoord, eer- oor- eur-woord, aai- ooi- oei- woord.