Welkom bij groep 4/5. In onze groep zitten 19 kinderen. Juf Marcha staat op maandag, dinsdag en woensdag voor de groep en op donderdag en vrijdag staat juf Marit voor de groep. Groep 4 is op vrijdagmiddag vrij. Groep 5 gaat dan samen met de andere groep 5 een leuk middagprogramma doen.
Het ochtendprogramma
In de ochtend starten we op maandag met de vertelkring. Hierin mogen ze vertellen over het weekend. Op dinsdag en donderdag starten we met een rekencircuit of Rekensprint om het automatiseren te oefenen. Rond kwart voor 9 starten we met de rekenles. Groep 4 werkt met Pluspunt en groep 5 werkt met Snappet.
Na de rekenles starten we met de spellingsles. We starten altijd met een dictee en daarna krijgen ze instructie over een nieuwe categorie. We proberen bij de lessen verschillende coöperatieve werkvormen te gebruiken. Coöperatief wordt ook wel samenwerkend leren genoemd.
Om kwart over 10 gaan de kinderen eten en drinken en leest de juf uit een boek voor. Rond half 11 gaan de kinderen lekker naar buiten.
Op woensdag en vrijdag beginnen we in de ochtend met lezen en de rest van de week lezen we na de pauze. Dit doen we door middel van List (Lezen is Top!) lezen. Voor groep 4/5 betekent dit dat sommige zelfstandig lezen en anderen in kleine groepjes lezen. Na het lezen gaan we taal doen en dan is de morgen al weer voorbij. De kinderen eten rond kwart voor 12 hun eten en gaan daarna lekker naar buiten. 2x in de week hebben we gym, dit is op de maandag en woensdag. Op vrijdagochtend hebben de kinderen Lessen Leren Leven van een vakdocent.
Het middagprogramma
Om 12.30 uur beginnen we met het middagprogramma. Het middagprogramma is verschillend. In de middag hebben we vaak schrijven, verkeer of wereldoriëntatie. Op donderdag hebben de kinderen handvaardigheid, dit wordt soms door een vakdocent gegeven en anders door juf Marit. Op donderdag hebben we ook muziek wat door juf Lise wordt gegeven. Groep 5 krijgt in de middag Engels en topografie.
Met wereldoriëntatie werken we met de methode Da Vinci. Dit doen we via thema’s in de klas, er komt dan een thematafel, zodat iedereen kan zien waar het thema over gaat.
Aan het eind van de ochtend / dag bespreken we hoe het is gegaan, wat ging goed, wat beter kon en waar we blij van worden.
De eerste weken
De eerste 3 weken staan in het teken van de ‘Gouden Weken’. Dit betekent dat we veel tijd en aandacht besteden aan de groepsvorming door middel van verschillende spelletjes en activiteiten. Door hier in het begin al veel aandacht aan te besteden proberen we tot een hechte groep te komen.
Weektaak
De kinderen van groep 4 en 5 werken met een weektaak. Hier staan alle opdrachten die ze die week gaan doen en kunnen ze zelf inzien wat ze al gedaan hebben en wat ze nog moeten doen. We gaan hiermee aan de slag na de herfstvakantie.
Werken met doelen
In groep 4 en 5 werken we ook met doelen. Hierdoor krijgen ze meer inzicht in hun eigen ontwikkeling. Ze werken met verschillende doelen. Na elke vakantie kiezen ze een nieuw persoonlijk doel.