In onze groep zitten 12 kinderen. Juf Marcha staat alle ochtenden voor groep 4. Op de middagen gaat groep 4 samen met groep 3. Op maandag- en dinsdagmiddag staat juf Maaike voor groep 3 en 4 en op donderdagmiddag juf Marcha.
Het ochtendprogramma
In de ochtend starten we op maandag en vrijdag met de kring. Hierin mogen ze vertellen over het weekend of doen we een ander soort kring. Op de andere ochtenden starten we met een rekencircuit om het automatiseren te oefenen. Rond kwart voor 9 starten we met de rekenles. Dit doen we aan de hand van het boek, maar ook door middel van bewegend leren. Na de rekenles starten we met de spellingsles. We starten altijd met een dictee en daarna krijgen ze instructie over een nieuwe categorie. We proberen bij de lessen verschillende coöperatieve werkvormen te gebruiken. Coöperatief leren wordt ook wel samenwerkend leren genoemd. Om kwart over 10 gaan de kinderen eten en drinken en leest de juf uit een boek voor of kijken we naar het Jeugdjournaal. Rond half 11 gaan de kinderen lekker naar buiten.
Na de pauze gaan we lezen. Dit doen we door middel van List (Lezen is Top) lezen. Voor groep 4 betekent dit dat sommige zelfstandig lezen en anderen in kleine groepjes lezen. Na het lezen gaan we taal doen en dan is de morgen al weer voorbij. Op donderdagmorgen hebben de kinderen na de pauze muziek van een vakdocent. De kinderen eten rond kwart voor 12 hun eten en gaan daarna lekker naar buiten.
Het middagprogramma
Om 12.30 uur beginnen we met het middagprogramma. Het middagprogramma is verschillend. Twee keer in de week hebben we op de middag gym (maandag en dinsdag). Als we terug komen van de gym hebben we schrijven, verkeer of wereldoriëntatie. Op dinsdag hebben we Lessen Leren Leven op het programma staan. Donderdag hebben de kinderen handvaardigheid. Met wereldorienatie werken we met de methode Da Vinci. Dit doen we via thema’s in de klas, er komt dan een thematafel, zodat iedereen kan zien waar het thema over gaat. Aan het eind van de ochtend / dag bespreken we hoe het is gegaan, wat ging goed, wat kon beter en waar worden we blij van.
Vrijdagochtend
Op vrijdag organiseren we de ochtend door middel van bewegend leren. We hebben een reken en een spellingactiviteit en na het lezen werken de kinderen in verschillende hoeken, dit doen ze samen met groep 3.
De eerste weken
De eerste 3 weken staan in het teken van de ‘Gouden Weken’. Dit betekent dat we veel tijd en aandacht besteden aan de groepsvorming door middel van verschillende spelletjes en activiteiten. Door hier in het begin al veel aandacht aan te besteden proberen we tot een hechte groep te komen.
Weektaak
De kinderen van groep 4 werken met een weektaak. Hier staan alle opdrachten die ze die week gaan doen en kunnen ze zelf inzien wat ze al gedaan hebben en wat ze nog moeten doen.
Werken met doelen
In groep 4 werken we ook met doelen. Hierdoor krijgen ze meer inzicht in hun eigen ontwikkeling. Ze werken met verschillende doelen. Na elke vakantie kiezen ze een nieuw persoonlijk doel.
Wat de kinderen leren in groep 4
Rekenen: hoeveelheden tot ten minste 100 schatten, positiewaarde van cijfers ten opzicht van 100 bepalen, optellen en aftrekken tot 100 met behulp van de getallenlijn, tafels vna 1,2,3,4,5 en 10, rekenen met meters en centimeters, oppervlaktes vergelijken, klokkijken met hele uren, halve uren en kwartieren.
Spelling: hakwoord (ook speciaal hakwoord), zingwoord, luchtwoord, plankwoord, eer-oor-eur woord, aai-ooi-oei-woord, langermaakwoord (-d/t, -b), voorvoegsel, klankgroepenwoord, verkleinwoord, achtervoegsel, ei/ij, au/ou.