In onze groep zitten twintig kinderen waarvan acht leerlingen in groep 5 en twaalf leerlingen in groep 6. Juf Jannie staat op maandag voor de groep, meester Ewoud van dinsdag t/m maandag.
Het ochtendprogramma
Het ochtendprogramma heeft dagelijks dezelfde structuur. We starten in de kring of met drempelspelletjes om de basisvaardigheden te verbeteren. Hierna gaan we over naar rekenen. Rekenen doen we met behulp van Snappet. Snappet is een programma op de computer. Het werk dat ze eerder in hun werkboek deden, doen ze nu op de laptop. Het voordeel van dit programma is dat het zeer adaptief werkt. Hierdoor kunnen de kinderen werken op hun eigen niveau. De groepen zullen om de beurt een instructie krijgen. Na de instructies van beide groepen is er nog ruimte voor evt. verlengde instructie of gaan ze zelfstandig aan het werk.
Rond 9.40 uur gaan we over op spelling. Dit doen we met behulp van de methode Staal. We starten met een vijf-woordendictee. Na het bespreken van dit dictee volgt een instructie. De verwerking doen we in het schrift of middels coöperatieve werkvormen. We proberen ook wekelijks tijd vrij te maken om te werken met het digitale programma van Staal of een andere manier van digitaal verwerken (bijv.: spellingoefenen.nl of een kahoot quiz). Spelling is ook erg geschikt voor bewegend leren. Zodra het kan zullen we naar buiten gaan voor een leuke actieve buitenles. Op deze manier hebben we verschillende manieren om de lesstof te verwerken.
Om kwart over 10 begint de pauze en pakken we ons eten en drinken. Tijdens het eten en drinken wordt er voorgelezen of kijken we naar het jeugdjournaal. Om half 11 gaan we naar buiten.
Als we na de pauze binnen komen, is het tijd voor LisT (lezen is top!) lezen. We zullen zeker twee keer in de week starten met een minileesles, die in het teken staat van boekpromotie. Een deel van de kinderen zal zelfstandig lezen. Ook zal een deel van de kinderen meedoen aan het hommellezen, ook wel duo lezen genoemd. Zij lezen dan samen en hardop.
Na de leesles is het tijd voor taal. Beide groepen werken dan aan dezelfde les. Dit jaar zullen we leerjaar 5 volgen. We starten met een korte instructie, vaak met een filmpje, en gaan dan zelfstandig aan de slag.
Middagprogramma
Om 12.30 uur begint de middag. De planning voor de middag is verschillend. Op de middagen hebben we vakken als schrijven, verkeer, Engels of wereldoriëntatie ( Da Vinci). Op maandag en woensdag hebben we gym. Op maandag of vrijdag staan de Lessen Leren Leven op het programma en op donderdagmiddag krijgen de kinderen les van een echte vakdocent muziek. We hebben ongeveer 10 weken een vakdocent handvaardigheid. Zij zal leuke creatieve lessen komen geven.
De eerste weken
De eerste drie weken van het schooljaar staan in het teken van de Gouden weken. Gedurende deze weken wordt veel aandacht besteed aan de groepsvorming. We doen veel activiteiten die een positief effect hebben op de groepsvorming. Daarnaast zullen de startgesprekken in deze periode plaatsvinden. Op voorbereiding op deze gesprekken vinden er ook kindgesprekken plaats.
Weektaak
Beide groepen gaan werken met een digitale weektaak. De kinderen kunnen elke dag zien wat voor taken zij moeten maken. Ook kunnen ze de hele week overzien zodat ze zelf kunnen plannen wanneer ze aan de weektaken gaan werken. Als de leerlingen klaar zijn met een taak kunnen ze deze afvinken en aangeven of ze het lesdoel gehaald hebben of niet.
Werken met doelen
Om de kinderen inzicht te laten krijgen in hun eigen ontwikkeling wordt er gewerkt met doelen. Op dit moment doen ze dit door middel van hun digitale weektaak, waar de doelen op staan en worden afgevinkt. Met Snappet werken ze aan hun eigen doelen in het werkpakket.
We proberen twee keer in het jaar aandacht te geven aan persoonlijke leerdoelen. Tijdens gesprekken met de leerkracht komen deze tot stand. De leerlingen kunnen dit leerdoel op een weektaak zetten en zo wekelijks hier aan werken.
Klassenouder
We hebben elk jaar een groepsouders die ons helpt met het organiseren van verschillende zaken.
Bieb
Op woensdag hebben de kinderen de gelegenheid om boeken te lenen. Ze lenen dan een boek (of twee) voor in de klas. Tevens mogen ze boeken lenen voor thuis.
Wat de kinderen leren in groep 5
Rekenen: In groep 5 leren ze verder en terug te tellen met sprongen van 100, 50 en 25. Ook de tafels oefenen blijft belangrijk in groep 5. We gaan klokkijken op de digitale klok. En sommen uitrekenen als 80+80 en 710-40. Aan het eind van het schooljaar zijn ook verschillende lengtematen, cijferen en verhoudingstabellen voorbij gekomen.
Spelling: In de eerste vier weken beginnen we met de herhaling van de categorieën die ze in groep 4 hebben aangeleerd. Hakwoord, plankwoord, eer-oor-eur-woord, enz. Na die vier weken gaan we bezig met het verder aanleren van nieuwe categorieën. Ze zullen zeven nieuwe categorieën gaan leren. Ook gaan we met spelling een kleine start maken met werkwoordspelling. Dit doen we door te leren in welke tijd een zin staat.
Wat de kinderen leren in groep 6
Rekenen: splitsend vermenigvuldigen, optellen van getallen in een geldcontext. Vermenigvuldigen met 10,100 en 1000. Sommen als 4×399 handig uitrekenen. Daarnaast ook delen vanuit een context. Maar ook gaan ze rekenen met cm, dm, ml, cl. en leren ze hoe ze makkelijk cijferend kunnen optellen en aftrekken. En natuurlijk blijven we de tafels oefenen (ook graag thuis).
Spelling: In de eerste 4 weken zullen we de categorieën herhalen die ze in groep 5 hebben geleerd. In groep 6 gaan we dit uitbreiden met: herhalen kilowoord, oefenen zonder klankgroepen kaart, au woorden uitbreiden, ’s meervoud. De kinderen van groep 6 zullen zeker 9 nieuwe categorien gaan leren. Werkwoordspelling wordt in groep 6 ook een stukje meer. Zij zullen de tegenwoordige tijd van werkwoorden goed in moeten vullen.
Taal
Het vak taal staat in het teken van woordenschat, schrijven, denken en spreken. Elk thema duurt ongeveer vier weken. De periode wordt afgesloten met een toets om te zien of de kinderen de betekenis van deze woorden weten. Hier staan we tijdens de periode dagelijks bij stil en de kinderen krijgen de woordjes met hun beschrijving mee naar huis om ze ook thuis te bespreken en te oefenen.
Met wereldoriëntatie staat een aantal thema’s op het programma die te maken hebben met het begin van alles, de ontwikkeling van lezen rond het water en de eerste mens.