Het ochtendprogramma
Iedere ochtend heeft in hoofdlijnen dezelfde structuur. Wij starten de dag altijd met het inchecken. De kinderen geven, bij het emotiewiel, aan hoe ze zich voelen en kunnen hier, als ze dat zelf willen, iets over delen. Op drie ochtenden in de week gaan we na het inchecken over naar de rekenspellen. Rond 8.45 uur starten we met Snappet Rekenen. De kinderen krijgen afgestemde instructie en gaan dan zelfstandig aan de slag met rekenen op hun laptop.
Om 9.30 uur gaan we over op spelling waarbij er naast het correct spellen van woorden ook veel aandacht is voor werkwoordspelling en grammatica.
Na de kleine pauze pakken we allemaal ons leesboek en gaan we heerlijk een hafl uur lezen. Dit doen we volgens het principe van LisT. In onze groep lezen de kinderen stil in hun eigen boek of onder begeleiding van de leerkracht. Ook zijn er kinderen die zullen duo lezen of kinderen uit lagere groepen ondersteunen bij het lezen door de taak van tutor op zich te nemen. Daarnaast is er ook tijd voor minilesjes, boekpromotie en het bevorderen van leesplezier door middel van bijvoorbeeld een aantal moppen uit een moppenboekje. Het plezier in lezen, genieten van de boeken en leeskilometers maken staan centraal. Het laatste deel van de ochtend vullen we met taal of begrijpend lezen.
Compacten en verrijken
Kinderen die de leerstof goed beheersen, volgen een aangepast programma. Zij hoeven minder van de basisstof te maken en hebben hierdoor meer tijd voor verrijkend materiaal. Op de weektaak kunnen zij terugvinden wat zij moeten doen per dag.
Het middagprogramma
‘s Middags is het tijd voor Da Vinci, onze methode voor wereldoriëntatie. In deze methode zitten de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en biologie verwerkt. Twee keer per week geeft de leerkracht een les over een bepaald onderwerp binnen het thema. Gemaakte opdrachten worden verzameld in een portfolio.
Elke week hebben we minimaal een halfuur Engels. Hoofdzaak is dan om woordenschat te ontwikkelen en het luisteren in Engels te ervaren. De lessen Leren Leven, muziek en beeldende vorming worden gegeven op donderdag en vrijdag door verschillende vakdocenten. De gymlessen zijn op maandag en woensdag.
Met de methode Kwink werken we aan de sociaal emotionele ontwikkeling d.m.v. de zogenoemde Kwinkslagen. Op deze manier werken we aan een veilige groep.
De dag sluiten we altijd af met het uitchecken bij het emotiewiel. De kinderen geven aan hoe ze zich voelen en kunnen hier, als ze willen, iets over delen.
Doelen
In de klas hangen doelenposters voor rekenen, Engels, spelling, taal en Da Vinci. Daar is te zien waar de kinderen naar toe werken en wat ze na een werkperiode moeten beheersen (of getoetst worden). Regelmatig reflecteren de leerkrachten en de leerlingen waar een ieder staat ten opzichte van de doelen. Dit kan klassikaal maar ook individueel gebeuren. Op deze manier worden leerlingen mede-eigenaar van hun leerproces.
Gouden weken
De eerste drie weken van het schooljaar staan in het teken van de Gouden Weken. Het doel van deze periode is het creëren van een veilige sfeer in de groep. Daarnaast worden routines en regels duidelijk met elkaar afgesproken. Tijdens deze drie weken doen wij veel activiteiten die een positief effect hebben op de groepsvorming en zullen er omgekeerde ouder/ kindgesprekken plaatsvinden.